PHILIPPE CARON LEFEBVRE

It's like biting a Carolina Reaper

L'écart
2023, Rouyn-Noranda, QC

(en)

In this exhibition accompanied by a residency at l'Écart, Philippe Caron Lefebvre presents documentation and works from his research on spike aesthetics. This project takes an encyclopedic look at the variety of images and spiky objects that occupy this world. Indeed, the spike can be found in a multitude of fields of knowledge, from cacti and animals with spines, to medieval weapons, punk culture, tattoos, mythological creatures, or the graphic fluctuations of the economic market. Certainly, the spike is a reaction to its environment. Observing spikes may provoke a sense of fear or danger, but they also possess the potential to evoke a sense of protection and power. The artist questions the growing popularity of this type of iconography in alternative cultures, hostile architecture and art history. In this exhibition, the artist establishes a connection between artworks created during a residency in Tepoztlán, Mexico, and the wintery, industrial cold of the mining town of Rouyn-Noranda.


C'est comme croquer dans un Carolina Reaper

(fr)

Dans le cadre de l’exposition accompagnée d’une résidence à l’Écart, Philippe Caron Lefebvre met en scène une documentation et des œuvres issues de ses recherches sur l’esthétique du pic. Ce projet s’intéresse de manière encyclopédique, à la variété d’images et d’objets piquants qui occupent ce monde. En effet, le pic se retrouve dans une multitude de champs de connaissance, avec les cactus et les animaux munis d’épines, les armes médiévales, la culture punk, les tatouages, les créatures mythologiques ou les fluctuations graphiques du marché économique. Assurément, le pic est une réaction à son environnement. Observer des pointes peut provoquer un sentiment de peur ou de danger, mais ceux-ci ont le potentiel d’évoquer des idées de protection et de pouvoir. L’artiste questionne l’engouement grandissant pour ce type d’iconographie, à travers les cultures alternatives, l’architecture hostile et l’histoire de l’art. Dans cette exposition, l’artiste met en relation des oeuvres faits lors d’une résidence à Tepoztlán au Mexique et le froid hivernal et industriel de la ville minière de Rouyn-Noranda.

 


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